איך עושים פיצ'ינג לסרט דוקומנטרי?

מאת פול פאבלס, לשעבר מנהל ה EUROPEAN DOCUMENTARY NETWORK - רשת מפרה של קשרים ומידע בקרב אנשי הסקטור הדוקומנטרי. להצטרפות ל EDN לחצו כאן>>

הפיץ':

  1. הפיץ' הוא ההתחלה של ההרפתקה, לא סופה. פיץ' מוצלח לא בהכרח מסתיים ביציאה של הסרט להפקה. ומצד שני, אין משמעו של פיץ' גרוע בחיסולו של הפרוייקט. לימדו מהטעויות שלכם, על מנת להשתפר בפיץ' הבא.

  2. שימו לב שישנם שני סוגים של פיצ'ינג:

  • פיץ' מובנה: אירוע מאורגן, עם כללים ברורים לכל המשתתפים. הקהל שלכם קשוב, וממתין להיות משוכנע.

  • פיץ' "החיים עצמם":

א. פגישה אישית עם מקבל החלטות לפיץ' פרטי

ב. פגישה ספונטנית עם מקבל החלטות והזדמנות בלתי צפויה לפיץ'

ג. הזמנה של מקבל החלטות לבוא ולהציג בפניו פרוייקטים

במקרים הללו הכללים פחות ברורים, אבל צריך להיות מוכנים לעשות פיץ' ולהרשים גם בסיטואציות לא צפויות.

  1. כדאי להיות מודעים לכך שיש מקורות פיננסיים מגוונים ושלא כל פרוייקט מתאים לכל מממן: רשתות שידור, מימון ציבורי, משקיעים פרטיים. הנימוקים והפיצ'ינג לכל גורם עשויים להשתנות בהתאם לנמען, והטקסט עשוי להשתנות בהתאם.

  2. השתדלו לא להתייחס לסדנאות פיצ'ינג כאל כיתת לימוד לצורך שינון, אלא כדרך לחלוק את ניסיונכם והמידע שצברתם. לימדו מאחרים וצפו מהם ללמוד מכם. בסופו של דבר, כולם יוצאים נשכרים אם סרטים דוקומנטריים טובים יותר יופקו וישודרו. הצלחתי היא גם הצלחתך ולהיפך.

  3. במקרים רבים, הפאנליסטים של הפיצ'ינג אינם מקבלי ההחלטות האמיתיים. עליהם לחזור לארצם ולהציע את הפרוייקט לעמיתיהם. למעשה, הם הופכים לסנגורים שלכם. עיזרו להם ע"י כך שתתנו להם את האינפורמציה המדוייקת ביותר.

  4. אל תהפכו ל"כרישי פיצ'ינג". אם אינכם רוצים מימון רק לסרט בודד, עליכם ליצור מערכת יחסים טובה להמשך עבודה משותפת. מקבלי ההחלטות הם השותפים שלכם, לא פרה חולבת.

  5. במקרים שיש בהם תרגום סימולטני, אל תדברו מהר מידי. אחרת התרגום לא יהיה מדוייק וייעשו טעויות. כדאי לתת למתרגמים מראש מסמך עם נקודות שתעלו בפיץ'. כך הם יעקבו אחריי דבריכם וגם לא יטעו בשמות של אנשים ומקומות, שבדר"כ עולים בפיץ'.

  6. מעקב (follow up) הוא חשוב ביותר. שמרו על קשר עם מקבלי ההחלטות שהראו עניין בפרוייקט! דווחו להם על התקדמות הפרוייקט. עם זאת, אל תלחצו מידי. אל תהיו "קוץ בתחת", מהסוג שמפציץ בשיחות טלפון ו/או מיילים.

  7. אם אתם מצליחים להשיג עסקת קופרודוקציה, עליכם לשמור על קשר אפילו הדוק יותר ולשמור על יחסים מצויינים עם מקבל ההחלטות. דווחו להם על כל שלב בהפקה. הם חלק מצוות ההפקה, התייחסו אליהם בהתאם.

איך לעורר את תשומת ליבם של עורכי התוכן?

  • בפגישתכם הראשונה, תנו להם פלייר מעוצב למשעי
  • לשלב הבא, הכינו מראש הצעה כתובה וערוכה היטב

שני האלמנטים האלה הם כרטיס הביקור שלכם. זה הדבר הראשון שמקבל ההחלטות יקבל מכם, הקפידו להשאיר רושם ראשוני טוב.

קטע מהסרט/טריילרים:

  • היו ביקורתיים. קליפ יכול להציל או להפיל את הפיצ'

  • לפני שאתם מראים את הקטע בפיץ', הראו אותו לאחרים

  • בידקו מראש באיזה פורמט ניתן להקרין את הקטע, ונסו לבחור בפורמט האיכותי ביותר

  • הכינו את עצמכם מראש לאפשרות שמשהו ישתבש ולא יוכלו להקרין את הקטע

  • אלמנטים נוספים: השתמשו בדמיון ובתעוזה והפתיעו אותנו

אילו אלמנטים לשלב בפיץ' בע"פ ומה לכתוב בהצעה המוגשת?

  1. וודאו שהאינפורמציה שסיפקתם בע"פ והמידע שכתוב בהצעה מוגשות בצורה שונה ואל תתנו את כל האינפורמציה בבת אחת: אם הם שומעים את מה שכבר קראו, הם לא מקבלים כל מידע חדש, והם עשויים להשתעמם, לאבד עניין, או להפסיק להקשיב ואז לפספס מידע הכרחי שהוספתם. שמרו כמה הפתעות בשרוול, וחישפו אותן בפרזנטציה עצמה.

  2. ה-layout מאד חשוב. אל תהססו להתייעץ עם מומחה בעניין.

  3. השתמשו בכותרת גדולה ונסו להשתמש בשפה חזותית נאה ואסתטית שמשקפת את הסגנון והתחושה של הסרט.

  4. ייתכן שתצטרכו שני מסמכים בזמן הפרזנטציה: 

    1. מסמך קצר ומתומצת. זה ישמש כ"פרסומת" לסרטכם. על הסינופסיס להיות קצר ומשכנע.

    2. מסמך נוסף, מעט יותר מפורט המכיל אינפורמציה אודות הפרוייקט והחברה. במסמך זה יופיע הטריטמנט בנוסף לסינופסיס, וכן תיאור של אופי הפרוייקט: סגנון ויזואלי, שימוש בסאונד, קצב ומקצב, ראיונות או היעדרם, וכל מה שאתם חושבים שיגרום למקבל ההחלטות להבין יותר את ההצעה

  • אל תשכחו להוסיף לשני המסמכים האלה פרופיל של החברה, אבל אל תספרו את קורות חייכם! מסרו רק אינפורמציה רלוונטית. מקבלי החלטות הם אנשים עסוקים, ואין להם המון זמן לקרוא.

  • בקורות החיים: קצרו ככל הניתן ודיבקו רק בעובדות החשובות.

*שימו לב שהאינפורמציה ההכרחית עליכם (שם החברה כתובת, טלפון, פקס ואי מייל) נמצאת על הנייר. במקרים רבים, המידע הזה נשכח.

תקציב

כיתבו מקסימום של 10 שורות תקציב, ופשטו אותו ככל הניתן:

  • זכויות ופיתוח

  • עלויות פרה-פרודקשן

  • עלויות הפקה: צוות- ציוד- נסיעות

  • עלויות פוסט-פרודקשן

במקרים רבים, מקבלי החלטות לא יקבלו עלויות יחסי ציבור ושיווק כחלק מהתקציב.

 

בחלק הבא: השאלות שמובילות לפיץ' מוצלח>>

accessibility